Κυριακή 3 Απριλίου 2011

ΠΥΡΗΝΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ ΑΠΟ ΤΟΥΡΚΙΑ


Για πολλά χρόνια η πυρηνική ενέργεια είχε αρκετούς υποστηρικτές που θεωρούσαν ότι είναι η λύση για την κλιματική αλλαγή. Το πρώτο μεγάλο ατύχημα στο Τσερνομπίλ πάγωσε τα πυρηνικά σχέδια αρκετών χωρών και πολλοί ήταν αυτοί που αναδιατύπωσαν τις απόψεις τους σχετικά με την χρήση της πυρηνικής ενέργειας το πυρηνικό λόμπυ όμως θεωρούσε ότι η πυρηνική ενέργεια είναι η σωστή οδός και παρέθετε ως πρότυπο μια ιδιαίτερα σεισμογενής χώρα όπως είναι η Ιαπωνία. Και οι ίδιοι οι Ιάπωνες θεωρούσαν ότι τα πυρηνικά τους εργοστάσια ήταν ασφαλή με βάση  τις μελέτες που είχαν κάνει άλλα η φύση αποδείχθηκε πιο ισχυρή μετά το σεισμό και το ατύχημα στη Φουκουσίμα, την κατάρρευση του πυρηνικού αντιδραστήρα και την αχρήστευση του συστήματος ψύξης ποτέ πια η πυρηνική ενέργεια δεν μπορεί να θεωρηθεί ως κάτι ασφαλές. Αρκετές χώρες πριν το σεισμό στην Ιαπωνία είχαν ανακοινώσει τα πυρηνικά τους προγράμματα. Μια από αυτές τις χώρες είναι και η Τουρκία η οποία προτίθεται να κατασκευάσει πυρηνικό εργοστάσιο στο Ακούγιου, μια περιοχή κοντά στην Ρόδο που είναι ιδιαίτερα σεισμογενής. Η Ελλάδα μέσα σε όλα πρέπει να δείξει μεγάλη σοβαρότητα σε αυτό το θέμα, να προβεί σε συνεργασία με την Τουρκική πλευρά έτσι ώστε να αποτραπεί η δημιουργία του πυρηνικού σταθμού και σε συνεργασία με την Ευρώπη να βρεθεί μια κοινή λύση σε αυτό το θέμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Γαλλία στηρίζει την ενεργειακή της επάρκεια κατά 80% από τα πυρηνικά της εργοστάσια. Από έρευνα που πραγματοποιήσαμε σχετικά με τον πυρηνικό σταθμό στην Τουρκία η πλειοψηφία των απαντήσεων δείχνει μια σοβαρή ανησυχία για την κατασκευή του εργοστασίου. Μεγάλη αναστάτωση προκαλεί και το κατά πόσο αυτό το εργοστάσιο θα πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας που καθορίζονται για τέτοιου είδους κατασκευές.

ΡΥΠΑΝΣΗ ΣΤΙΣ ΜΕΓΑΛΟΥΠΟΛΕΙΣ


Ανάμεσα στους πολλούς ρύπους που αναπνέουμε στην πόλη είναι και τα νανοσωματίδια που είναι σωματίδια με πάρα πολύ μικρές διαστάσεις μη ορατά με γυμνό μάτι. Είναι μικρότερα από 100 νανόμετρα όπου το ένα νανόμετρο είναι ένα εκατομμύριο μικρότερο από το χιλιοστό. Αυτά τα σωματίδια λόγω των ιδιαίτερα μικρών τους διαστάσεων εισχωρούν βαθειά στους πνεύμονες και μπορούν να προκαλέσουν χρόνιες επιπτώσεις σε βιολογικό επίπεδο στον άνθρωπο. Οι κινητήρες των οχημάτων (μηχανές εσωτερικής καύσης) είναι η αιτία της ύπαρξης αυτών των σωματιδίων στην ατμόσφαιρα. Η Θεσσαλονίκη είναι η πρώτη πόλη στην Ελλάδα η οποία από το 2007 διαθέτει ένα από τα πιο προηγμένα συστήματα μέτρησης αυτών των σωματιδίων με την ονομασία MOBILAB και από συγκρίσεις μετρήσεων που έχουν γίνει, σε ημέρα με υψηλή κίνηση και στις 22/09 όπου η Θεσσαλονίκη έχει θεσπίσει την ημέρα χωρίς αυτοκίνητο, η συγκέντρωση νανοσωματιδίων ήταν μειωμένη κατά 40%, οξειδίων του αζώτου μειωμένη κατά 40% και το μονοξείδιο του άνθρακα μειωμένο κατά 23%. Με βάση αυτά τα συμπεράσματα η πολιτεία μπορεί να λάβει τα κατάλληλα μέτρα έτσι ώστε να προστατεύσει τους πολίτες αλλά και την ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε.